Mario Longtin photoMario Longtin

Téléphone:
519-661-2111 ext 85714

Bureau:
UC 309

Courriel: mlongtin@uwo.ca


Formation et domaines de spécialisation

Ph.D. (Edinburgh)

Littérature médiévale, histoire du théâtre, histoire de la langue, philologie et ecdotique, rhétorique et versification, transmission des textes dramatiques (manuscrits et imprimés), représentation théâtrale et espace scénique, théâtre québécois (Réjean Ducharme, Claude Gauvreau), mise en scène et modernité.

Publications:

Books - Co-editions:

Mainte belle œuvre faicte. Études sur le théâtre médiéval offertes à Graham A. Runnalls.Eds. Denis Hüe, Mario Longtin & Lynette Muir, Orléans, Paradigme, 2005, coll. Medievalia, 534p.

Festschrift organised to honour the career of Graham A. Runnalls in the field of European medieval drama. Graham A. Runnalls was my thesis supervisor.

Partonopeus in Europe. An Old French Romance and its Adaptations. Eds Mario Longtin, Catherine Hanley & Penny Eley, Mediaevalia, 25.2 (2004), 252p.

Selection of papers from a conference I organised in Sheffield with Catherine Hanley as part of the Partonopeus de Blois Electronic Edition Project.

Books - Online Editions:

Partonopeus de Blois On-Line Edition. Eds Penny Eley, Penny Simons, Catherine Hanley, Mario Longtin, Philip Shaw, Sheffield, HriOnline, 2005: www.hrionline.ac.uk/partonopeus/
The project team spent nearly four years transcribing and checking all the MSS, researching their history and characteristics, designing the user interface, and preparing the additional documentation.

Le Mystère de sainte Barbe en deux journées BnF Réserve Yf 1652. Ed. Mario B. Longtin, mise en ligne sur le site de l’Université de Rennes-II: www.uhb.fr/alc/medieval/THac.htm#pr_sentation
This is a very basic edition of the Mystery of Saint Barbara in Two Days intended only to make the text available to the scientific community. I plan to provide a proper online critical edition of this text after the publication of Mystery of Saint Barbara in Five Days. The two texts are totally unrelated.

Books accepted:

[Expected: 2010]

Drama, Performance and Spectacle in the Medieval City Mélanges offerts à Allan Hindley. Eds. Catherine Emerson, Mario Longtin & Adrian Tudor, Leuven, Peeters.
This Festschrift is given to honour the career of Allan Hindley a specialist of Medieval French drama. The book is designed to read like a monograph; it is divided in sections and chapters. The health of one of the editors within our team forced us to postpone the expected publication to 2010.

Le Mystère de sainte Barbe en cinq journées. BnF fr 976. Critical edition: Mario Longtin and Jacques Lemaire, Orléans, Paradigme.
The dimensions of this Mystery play are simply excessive; the text is made up of almost 25000 lines. This explains the time I have spent on this phenomenal cultural production and my association with Jacques Lemaire from the University of Bruxelles. The edition is in the very last stages of preparation for publication.

Book Chapter:

‘Chercher l’intrus: le roi de Chypre et le Mystère de sainte Barbe en cinq journées’. In Le Théâtre polémique français 1450-50, eds. Marie Bouhaïk-Gironès, Jelle Koopmans, Katell Lavéant, Rennes, Presses Universitaires de Rennes, coll. Interférences, 2008, pp. 123-36.

Prompting the Action: The Prologue, the Messenger, and the Fool’. In The Narrator, The Expositor, and the Prompter in European Medieval Theatre, ed. Philip Butterworth, Turnhout, Brepols, 2007, pp. 191-209.

‘Sainte Barbe en 3-D’. In Une étrange constante. Les motifs merveilleux dans les littératures d’expression française du Moyen Âge à nos jours, ed. Francis Gingras, Laval, Presses de l’Universitél’Université Laval, 2006, pp. 129-140.

‘Le Mystère de sainte Barbe en cinq journées et sa farce’. In Mainte belle œuvre faicte. Études sur le théâtre médiéval offertes à Graham A. Runnalls,eds. Denis Hüe, Mario Longtin et Lynette Muir, Orléans, Paradigme, 2005, coll. Medievalia, pp. 339-354.

Refereed Journal articles:

‘Cristal et Clarie and a lost manuscript of Partonopeus de Blois’, with: Penny Eley, Catherine Hanley, Penny Simons. In Romania, 121 (2003), pp. 329-347

‘Maçons! Trois fenêtres, s’il vous plaît! Le Mystère de sainte Barbe en cinq journées: un décor qui se construit?’. In Senefiance, 49 (2003), pp. 307-318

Conference Proceedings:

‘Conventions de lecture: la Pausa dans le Mystère de sainte Barbe en cinq journées’. In Langues, codes et conventions dans l’ancien théâtre. Actes du troisième Colloque international sur l’ancien théâtre européen (Tours, 23-24 septembre 99), ed. J.-P. Bordier, Paris, Champion, 2002, pp. 83-92.

Articles accepted:

[2010]

‘Jouer par personnages, ou: “Dis-moi qui tu nommes, et je te dirai qui tu es”’, ed. Xavier Leroux, Paris, Honoré Champion, coll. Babeliana.

'La farce du Cuvier vue avec les lunette du clerc’, Mélanges offerts à Michel Rousse, Rennes, Presses Universitaires de Rennes, eds. Marie Bouhaïk-Gironès, Jelle Koopmans, Katell Lavéant.

[2009]

‘La parole doublant l’action: maladresse ou choix esthétique? Les pères du théâtre médiéval et leurs présupposés’. In Les pères du théâtre médiéval, ed. By Marie Bouhaïk-Gironès, Presses Universitaires de Rennes.

Year’s Work in Modern Languages Studies 2008 : Responsable for the Late Middle French Section with Lauren Brun.

Articles Submitted:

[2009]

‘Jehan Mangin: un second maistre François Willon de Perris. Phillippe de Vigneulles ou comment écrire l’homme de spectacle’, European Medieval Drama.

‘Chevaux et Mystère’ in collaboration with Camille Salatko-Petryszcze. In Revue d’Histoire du théâtre.

Book Reviews:

‘V.L. Hamblin, Mistere du Siege d’Orleans’. In Speculum. Journal of Medieval Studies, 79-1 (2004), pp. 193-4.

‘Darwin Smith, Maistre Pierre Pathelin. Le Miroir d’Orgueil. Texte d’un recueil inédit du XVe siècle (mss Paris, B.N.F. fr. 1707 & 15080): Introduction, Edition, Traduction et Notes’. In Early European Drama, 7 (2003), pp. 159-161.

‘Olga Anna Dull, Folie et rhétorique dans la sottie’. In Le Moyen français, 35-36 (1996), pp. 248-250.

‘Elizabeth A. Witt, Contrary Marys in Medieval English and French Drama’. In Le Moyen français, 35-36 (1996), pp. 246-248.

‘Graham A. Runnalls & Marcel Couturier, Le Compte du Mystère de la Passion: Châteaudun 1501’. In Le Moyen français, 35-36 (1996), pp. 245-246.

‘Konrad Schoell, La farce du quinzième siècle’. In Le Moyen français, 33 (1993), pp. 204-206.

Refereed conferences

(2008)

‘Jouer par personnages: “Dis-moi qui tu nommes et je te dirai qui tu es”, Vers une poétique du discours dramatique au Moyen Âge’, International conference organised by Xavier Leroux within Les journées scientifiques du Palais Neptune, Toulon, 13-14th Novembre 2008, Université du Sud-Toulon-Var, France.

‘Pour une bibliographie opérante du théâtre médiéval’, International Conference organised by Hélène Caze entitled : Histoire du livre, histoire du texte, histoire littéraire: traditions bibliographique, May 28-29th 2008, University of Victoria, BC.

‘De quelques notes oubliées dont il faudrait faire un livre. Pour un dictionnaire raisonné des personnages et des noms cités de l’ancien théâtre français’, Medieval International Congress, Kalamazoo, 7-11th May, 2008.

‘Chevaux et Mystères’, International conference organised by Société d’Étude de l’Animal en littérature et dans les Arts du Spectacle  nd Société d’Histoire du Théâtre entitled: Le Cheval dans sa gloire dans le spectacle vivant. Paris, February 15-16th 2008.

(2007)

‘Jehan Mangin: un second maistre François Willon de Perris. Phillippe de Vigneulles ou comment écrire l’homme de spectacle’, XIIe congrès de la Société Internationale de Théâtre Médiéval, 3-7th July 2007.

‘La parole doublant l’action: maladresse ou choix esthétique? Les pères du théâtre médiéval et leurs présupposés’, Conference entitled : Les pères du théâtre médiéval, 21-23rd March 2007, University of Amsterdam.

(2005)

‘Souls of the Stage: Children in French hagiographic Mystery plays’, International Medieval Congress (University of Leeds, UK), 9-11th July 2005.

‘Chercher l’intrus: le roi de Chypre et le Mystère de sainte Barbe en cinq journées’, International Conference  : Le théâtre polémique (1450-1550), University of Amsterdam, 24-25th February 2005.

(2003)

‘Discourse on Women in the 12th Century Romance Partonopeus de Blois’ with Dr. Penny Simons, 38th International Congress on Medieval Studies, Kalamazoo (Michigan/Etats-Unis), 8-11th May 2003.

Revised version of ‘Discourse on Women in the 12th Century Romance Partonopeus de Blois’ with Dr. Penny Simons, 38th International Medieval Congress, University of Leeds, UK, 15-17th July, 2003.

(2002)

‘Sainte Barbe en 3-D’, International Conference entitled: Les motifs merveilleux dans les littératures française et francophone: une étrange constance, organised by Francis Gingras, University ofWestern Ontario, 3-5th October 2002.

‘The Partonopeus de Blois Electronic Edition Project’, with Penny Eley, Catherine Hanley & Penny Simons, International Medieval Congress, University of Leeds, UK, 8-11th July 2002.

‘Maçons! Trois fenêtres, s’il vous plaît! Le symbolisme des fenêtres dans les Mystères de sainte Barbe en deux et cinq journées’, Conference organised by the Centre Universitaire d’Etudes et de Recherches Médiévales d’Aix (CUER MA), Aix-en-Provence, University of Provence, 21-23rd February 2002.

(2001)

‘New directions for staging Rostand’s Chantecler’, The Burn Conference: French Studies in Scotland and the North of England (The Burn, Glenesk, Brechin), 26-28th October 2001.

(1999)

‘Le temps d’une Pause: conventions et temporalités dans Le Mystère de sainte Barbe en cinq journées’, Troisième rencontre internationale sur l’ancien théâtre européen (Moyen-Âge-XVIe siècle), Centre de la Renaissance de Tours, France, 23-24th September 1999.

‘Myth into Legend, Performance into Text: The Example of St. Barbara’, International Medieval Conference, University of Leeds, UK, 14th July 1999.

Welcome to the Department of French Studies Website!